مغز پسته ارگانیک به قیمت روز

مغز پسته ارگانیک یکی از محبوب ترین محصولات خشکبار است که روز به روز به طرفداران این نوع مغز پسته افزوده می شود. این نوع پسته به شیوه های بهداشتی نوین و به دور از آلودگی های شیمیایی و مصنوعی تولید می شود .

متاسفانه این نوع پسته در کشور ما هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده البته مغز پسته کوهی را که به دور از هر گونه کودهای شیمیایی و سموم به دست می آید می توان به عنوان پسته ارگانیک به حساب آورد.

این محصول نصبت به سختی برداشت آن از قیمت مناسبی برخوردار است و میتوان از آن برای صادرات و ارز اوری مناسبی نیز استفاده کرد.کشورهای همسایه از این محصول استقبال قابل توجهی کرده اند و مورد توجه کشورهای اروپایی نیز قرار گرفته است.

مغز پسته ارگانیک به قیمت روز

نقد و بررسی مغز پسته ارگانیک

نقد و بررسی مغز پسته ارگانیک مغز پسته ارگانیک به علت استفاده نکردن از کودها و مواد شیمیایی از اهمیت و ارزش غذایی بالایی برخوردار است.مغز پسته ارگانیک باز بسیار خوبی در سراسر جهان را از آن خود کرده است و با تبلیغات و کشت مناسب تر میتواند بازار بهتری را نیز به دست اورد.

مصارف عمده مغز پسته ارگانیک

مصارف عمده مغز پسته ارگانیک مغز پسته از نظر طب سنتی گرم و کمی تر می باشد . مغز پسته برای درمان کم خونی(مقدار فراوان آهن موجود در مغز پسته و توانايي بدن براي جذب بالاي آن باعث شده كه پسته به ماده‌اي موثر براي درمان كم‌خوني فقر آهن معرفي شود) و تقویت میل جنسی و ذهن مفید است . برای تسکین سرفه، آرامش قلب ، خفقان، سردی کبد ، بازکردن انسداد و گرفتگی مجاری کبد و تقویت معده نافع است ، خصوصا اگر مغز آن با پوسته نازک روی مغز خورده شود. در ضمن پسته حاوي مقداري پروتئين گياهي، اسيدهاي چرب ضروري، فيبر، روي، كلسيم، فسفر و ويتامين E ، ويتامينB1، B2 ، B6 ، پتاسيم، سلنيوم، فولات، فيتواسترول و مس است كه همه اين مواد براي سلامتي مفيد مي‌باشند..پوسته سبز خارجی میوه پسته سرد و خشک است و جویدن ان در دهان برای استحکام دندان ولثه ، خوشبو کردن دهان و التیام زخم داخل دهان مفید است.مغز پسته و فرآورده های آن در غذاها و شیرینی های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرئد

عوامل موثر بر نرخ مغز پسته ارگانیک

عوامل موثر بر نرخ مغز پسته ارگانیک قیمت مغز پسته 

به دلیل بیشتر بودن سهم صادراتی پسته نصبت به مصرف داخلی آن، عموماً قیمت جهانی پسته بر ارزش‌گذاری پسته در داخل کشور تأثیر زیادی دارد. علاوه بر این، میزان تولید کشور آمریکا و ترکیه به‌ عنوان مهم‌ترین تولیدکنندگان پسته به همراه ایران، بر مقدار عرضه و تعیین قیمت جهانی تأثیر زیادی دارد؛ بنابراین برای دانستن چگونگی بازار پسته به هر دو عامل داخلی و خارجی باید توجه خاصی داشته باشیم

عوامل داخلی.

شرایط آب و هوایی

میزان تولید محصولات کشاورزی به‌طور مستقیم به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. درنتیجه در سال‌هایی که شرایط آب و هوایی مناسب نیست، میزان تولید پسته نیز کاهش می‌یابد. به‌طور مثال در سال ۹۶ به دلیل خشک‌سالی در باغات کرمان، میزان تولید پسته به‌شدت کاهش یافت و به دنبال افت عرضه، قیمت پسته با افزایش همراه شد.

به‌طورکلی، چنانچه وضعیت بارندگی در یک سال، در سطح مناسبی باشد انتظار افزایش میزان تولید پسته در فصل برداشت می‌رود.

تغییر قیمت هزینه های تولید

افزایش یا کاهش هزینه های تولید مانند دستمزد کارگر، هزینه کود و سموم شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی در فصل کاشت، هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند میزان برداشت محصول را با افت همراه سازد و یا به دلیل افزایش بهای تمام شده، قیمت پسته در آن سال با افزایش همراه شود.

فصل برداشت پسته

به‌طورکلی برای تحلیل قیمت محصولات کشاورزی، اطلاع از زمان کاشت و برداشت محصول مهم است. در واقع در فصل برداشتِ محصول، میزان عرضه افزایش یافته و بستر افت قیمت فراهم می‌شود. از سوی دیگر با فاصله گرفتن از فصل برداشت احتمال رشد قیمت تقویت می‌شود؛ چراکه میزان محصول برداشت‌شده، ثابت بوده و با گذشت زمان از فصل برداشت، با مصرف و صادرات محصول پسته میزان عرضه آن کاهش می‌یابد.

گفتنی است فصل برداشت پسته در ایران در شهرهای مختلف، متفاوت است با این حال، فصل برداشت پسته در استان کرمان به‌عنوان قطب تولید پسته اواخر شهریور است.

سال محصولی آور یا ناآور

سال محصولی برای پسته به آور و ناآور تقسیم‌بندی می‌شود. در واقع یک سال آور و یک سال ناآور است. در سال‌های آور میزان خوشه‌های درختان پسته دو برابر شده و میزان محصول افزایش می‌یابد؛ اما در سال ناآور، جوانه‌های رویشی نسبت به سال آور کمتر است و درنتیجه میزان محصول نسبت به سال آور کمتر خواهد بود. به‌طور مثال سال محصولی ۹۸ آور است و سال محصولی ۹۹ ناآور خواهد بود. درنتیجه انتظار می‌رود میزان محصول در سال ۹۹ با افت همراه شود و قیمت با افزایش مواجه شود.

2 نظرات
  1. […] پسته ممتاز و درجه یک از پسته های درجه یک تولید می شود. فرایند تولید مغز پسته ممتاز و درجه یک از […]

  2. پویان میهنی می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید
    خدمت مجموعه کوشا دانه با توجه به اوضاع بازار و بالا رفتن روز افزون قیمت ها در پی پسته های قیمت مناسب بودم
    که با سایت شما مواجه شدم گویا این طور که به نظر میرسه شما به‌طور مستقیم محصولات پسته تون رو از تولید به مصرف مشتری می‌رسانید سایت شما درگاه بانکی برای خرید اینترنتی نداشت پس ممنون میشم که از نحوه خرید به من اطلاع بدید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید